Wauw! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Romy Aaij - WaarBenJij.nu Wauw! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Romy Aaij - WaarBenJij.nu

Wauw!

Door: Roompje

Blijf op de hoogte en volg Romy

23 Februari 2008 | Gambia, Kololi

Hallo luitjes! :)
Ik zit hier ondertussen alweer 30 dagen!!
We zijn al helemaal gewend maar de hitte is af en toe echt niet uit te houden. Alles gaat trouwens goed. De winter is hier nu voorbij dus wordt het alleen maar warmer. Rond de 40 graden ofzo.
Vaders, Patries en Tante tiny;) Zijn ook gearriveerd en we hebben al een paar avondjes met hun doorgebracht. Ze vinden het bier lekker dus ze zijn hier wel op hun plaats ;)

Nou voorderest:
Zondag hebben we een excrusie gedaan met de jeep. Bloedheet maar super gaaf. We gingen de roots volgen van Kunta Kinteh een (hier) heel bekende slaaf.
Zoveel gezien! We werden 's ochtends opgehaald om naar de ferry te gaan om de gambiarivier over te steken. Een of andere afgekeurde texelboot waar de hele bevolking + auto's in een keer op moest. GEweldig! Toen we de rivier hadden overgestoken kwamen we in Barra aan. Daar gingen we verder in een open jeep. Super gaaf. Ook hier rennen alle kinderen achter je auto aan en schreeuwen: " toubab". Na ongeveer 2 uur rijden kwamen we bij het museum over de slavernij en vanuit daaar gingen we met een bootje naar James ISland. We vroegen ons al af hoe we in godsnaam in dat bootje moesten komen, maar de foto's spreken voor zich. Gambianen zijn zo handig! ;) Onze gids kon een beetje nederlands dus terwijl we lekker aan het varen waren brabbelde hij er op los. (lekker drinken, lekker eten, lekker slapen, lekker snurken en lekker kontje, dat was ongeveer zijn nederlandse vocabulaire ;))
Op het eiland werden we rond geleid in het voormalig slavenfort. Daarna weer terug met de boot en lekker eten in een restaurantje.. mmm...(overal is t eten heerlijk hier dus ook)
Daarna terug gescheurd met de jeep en terug met de ferry (hele dag onderweg hoor, maar t is te veel om op te schrijven). Toen we van de ferry afkwamen gingen we met de auto verder. DAar nog even door Banjul gereden echt een super rijk deel van gambia want we zagen speeltuinen, onwijse gebouwen en nboem maar op.
Opeens werden we aan de kant gezet door een politieagent. Ik wist echt niet wat er aan de hand was en dacht dat we ons paspoort ofzo moesten laten zien omdat we geen gambianen waren, Maar we hadden ons paspoort niet mee.. Oeps.. Gelukkig was dat niet het geval en moesten we de autop aan de kant zetten omdat de president langs zou komen rijden. En omdat de wegen bezit zijn van de president mag er niemand op de weg zijn als hij er gebruik van maakt (zelfs al moet ie naar de kapper of de tandarts, dit verzin ik niet want ik had het nog ff aan onze gids gevraagd.)
Voordat de president kwam, reden er eerst een stuk of 10 politieauto's voorop met gillende sirenes, daarachter nog meer dikke wagens, 2 trucks vol met soldaten en daarna weer een sutk of 5 politiewagens en toen een aantal hummers, en toen de limohummer van de president. Lekker scheef als je bedenkt dat de helft van het land geen medicijnen tegen malaria kan betalen die ong. 6 euro kosten. Maar goed, hier zijn ze erg blij met hem.
Na een kwartiertje konden we verden maar het hele verkeer was ontregeld omdat iedereen moest stoppen en allemaal tegelijk weer begonnen te rijden.

En wat nog meer??:
De rest van de week weer naar school geweest behalve maandag want toen was het independence day. we staan dagen voor de klas zonder dat we maar een woord van de kinderen verstaan maar toch gaat het goed. Van de week hebben we met ze gekleurd en getekend. iets wat ze nog nooit hadden gedaan, en daarom ook niet wisten hoe ze potloden moesten vasthouden. Wel hoe ze de potloden moesten laten verdwijnen want na een uur waren alle kleurpotloden verdwenen!!! We hebben alle tekeningen op gehangen in de klas en de kinderen waren ontzettend trots ge3eldig om te zien. Dus toen waren we klaar. En het klinkt misschien verschrikkelijk maar we moesten alle kinderen ' fouilleren' en zo kregen we de potloden weer terug! Pfff wat een stelletje boeven!

Lidy's verjaardag.
Gister hebben we lidy's verjaardag gevierd en ze heeft ontzettend veel cadeautjes van de jongens hier gehad. Heel grappig. Een hoop kaarten, kettingen, armbandjes en noem maar op. s'avonds uit eten geweest met de hele groep (pap, patries en tiny) en wij en daarna met de jongens een borrel gedaan voor het hotel. De hele kamer was versierd en t was super gezellig Hhaahha. hele ervaring hier je verjaardag vieren.

Nou schattebouten, dat was t weer voor vandaag. We houden jullie op de hoogte.
Dikke kus + Liefs Room

(K) xxxx

• 23 Februari 2008 - 15:37

Dora:

Hee Wijffie!
    Wat leuk om weer ns van te te horen! Fijn dat je het zo naar je zin hebt! Raar joh, van die president, echt vaag! Geef je een zoen aan al die lieve kindertjes daar?
    Oja, bij de sauna zei nog iemand dat haar zus een Nederlands 'huis' had in Gambia, waar veel Pabo-studenten komen, dus ik had haar deze site gegeven, kon ze ff kijken ;)
    Hou je taai!
    Liefs, Door

• 23 Februari 2008 - 16:34

Melvin:

Heeeeeey skateboutje.

Echt gafe dingen maak je daar mee joh.
    volgende keer wil ik wel mee hihihi.

dan gaan we ff een bakkie halen bij de president whahahahaah.

ga zo door ben trots op je ;)

xxxxxxxxxxxxxxx

• 23 Februari 2008 - 17:51

Renske:

heey Romy! Wat leuk om steeds weer je verhalen te lezen:) Echt geweldig wat je er allemaal ziet en meemaakt! groetjes aan de andere meiden! Liefs Renske

• 23 Februari 2008 - 18:05

Ka.NL:

Hoi Romy,

En alweer een prachtig verhaal.
    Ik geniet ieder keer weer van jou avonturen, erg leuk geschreven.
    Doe de groetjes aan iedereen
    ik wens jou en je mede studenten nog veel plezier toe.
    Echt tof wat je voor die kindertjes daar doet. X

GreeZZZZTT Karen

• 23 Februari 2008 - 22:27

Sjaak En Bonny:

Hey Romy,
    wij vinden je verhalen erg leuk en zijn ook van plan, om die KuntaKinte excursie te maken. De vorige keer in Gambia hebben wij daar geen tijd -of zin- in gehad. Mocht jij,
    of je vriendinnen nog iets nodig hebben, geef het even door aan de Spanbroekers, het komt met het volgende vlieguig jullie kant op. Service staat hoog in ons
    vaandel !
    Het bellen en sms-en lukt niet vanuit Holland, dus het moet maar via de mail.
    Nog veel plezier met je Pa, Patries en onze vriendin Tien en neem een lekkere borrel op onze kosten, volgende week rekenen wij wel af !

groetjes, Sjaak en Bon en, speciaal voor Tien, Tijger !

• 23 Februari 2008 - 23:39

Margret:

Hey Roompie,

geweldig leuk om je te volgen via je verhalen. Wat beleef je veel! Geweldig!
    Geniet ervan hè?!
    Doe iedereen de groeten, de meiden en je vader,Patries en Tiny.
    En maak er nog een gezellige tijd van!
    Tot de volgende keer Room, ik wacht weer met veel plezier af!

groeten van ons, Margret en Ton X
    en Nina en Tim

p.s. leuk hempie!!!

• 24 Februari 2008 - 12:24

Peter Schipper:

Hoy Romy,
    Volgens mij zijn jullie weer heel gelukkig dat tante Tiny Patries en je vader er weer zijn. Heb je al op zijn schoot gezeten? Wij hopen dat jullie heel erg genieten. Vandaag is het hier ook mooi weer, maar niet zo warm als bij jullie.
    Ga je weer zien, en Tiny tot woensdag.
    Groeten Pe en Erna

• 25 Februari 2008 - 09:40

Mama:

hoi Room,
    Niet teveel mooie verhalen schrijven hoor. Krijg er heimwee van.Misschien dat ik nog een weekje kom...???!!
    dikke zoen mama

• 26 Februari 2008 - 18:15

Janine:

Hee Room !!!
    Nou ik mag nog één nachtje logeren in huize Tiny en dan gaan we ( Pe en ik ) haar op halen van t vliegveld s avonds .
    Als ze zo vreselijk genoten heeft daar mag ze zeker niet alleen thuis komen !
    Je verhalen zijn geweldig ... ik prbeer toch af en toe even te kijken en te lezen hoe t je allemaal vergaat daar ;-)
    Ook al is t erg heet daar .. hier is t gewoon nog af en toe dik hefst met harde wind en regen .. niets aan dus jullie zitten veel beter daar ! Hoop dat je nog een leuke avond hebt ( laatste avondje met Tien ) dan nog een paar dagen met Pap en Patries .. en dan komt er bijna alweer de volgende groep Spanbroekers ... wat een visite allemaal zeg ... wel gezellig lijkt me ;-)
    Nou meis .. geniet er van .. werk ze en ik kijk weer uit naar je volgend e verhaal !
    Gr Janine

• 27 Februari 2008 - 10:43

Margret:

Hallo Romy
    Wat verschrikkelijk leuk om jullie verhalen te lezen. Wat een belevenis!
    Veel plezier nog!
    Groetjes van Margret, Gerard, Chantal en Nicole

• 27 Februari 2008 - 14:02

Piet En Nel:

Hoi Romy, we genieten van je verhalen.je beleeft daar wel bijzondere dingen.Sterkte met de warmte en nog veel plezier.

• 28 Februari 2008 - 10:35

Agie:

Hoi Romy,
    Gister Tiny opgepikt op Schiphol.Dying for a cigarette of course, dus we hebben elkaar maar heel kort gesproken. Ik weet dus ook niet of zij bij jullie geweest is. En je zit er alweer een hele maand. Hoe hebben jullie het met de hitte? Gisteravond was het een graad of 6 en Tiny stond op slippers en in korte broek buiten. Ze was wel de enige. Laat je nog maar even lekker verwennen door pappa.
    groeten en ben toch wel een beetje jaloers op jullie. aag

• 28 Februari 2008 - 17:41

Rene De Coef:

Hoi Room,

zo te zien hebben jullie het erg naar jullie zin..

Geniet nog even goed, want de tijd vliegt..

Liefs René

• 01 Maart 2008 - 12:32

"Tante Tiny":

He Romy,
    Allemaal weer veilig thuis na een geweldige week met jullie. Wat heb ik genoten! Zweef nog heen en weer tussen Gambia en Nederland, zoveel indrukken, zulke aardige mensen en wat een schitterend weer. Om nooit meer te vergeten.
    Groetjes aan de meiden en aan Lamin, mijn
    prive masseur. Doeg! 10