Georgetown. - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Romy Aaij - WaarBenJij.nu Georgetown. - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Romy Aaij - WaarBenJij.nu

Georgetown.

Door: Roompje

Blijf op de hoogte en volg Romy

29 Maart 2008 | Gambia, Kololi

Hoihoi! vandaag op een beetje vreemde tijd op de comp dus ben vanaaf niet op msn. We gaan naar de voetbalwedstrijd in t stadion dus tsjah! Ff ons landje aanmoedigen ;)

Afgelopen zondag met pasen zijn we naar de kerk geweest. Jaja, we gingen met de jongens van Arch tours en toen we bij de kerk aankwamen was het feest al in volle gang. Er werd onwijs gezongen en gedanst en haleluja geschreeuwd en : put your hands together for Jezus etc. hahahah geniaal de hele mis was echt onwijs leuk. We hebbben heel hard mee gezongen en geklapt. Aan het einde van de mis werd het een beetje vreemd. De mensen konden in de rij gaan staan om de 'duivel' uit hun te laten drijven. De pastoor maakte allemaal gebaren en sommige van de vrouwen en mannen moeten daarna helemaal weggedragen worden. Er werd geschreeuwd en gehuild en keihard gelachen. Het was allemaal maar een vreemde bedoeling. Gelukkig wilde onze gids naar huis dus konden wij weg.

Woensdag zijn we 's ochtends om half 8 opgehaald door Bubabob(van arch) en gingen op weg naar Banjul. Bij banjul moesten we op de ferry wachten want die was net weg. Natuurlijk was het weer een heel gedoe voordat iedereen er op zat maar dat was voor ons niks nieuws. Onze auto (lees: gammele witte rammmeljeep) kon er nog net bij. Toen we in Barra aankwamen moest iedereen er natuurlijk weer met een noodgang en tegelijk af. Onvoorstelbaar. Als iedereen gewoon even wacht zijn er helemaal geen problemen. Maar goed ;)
In Barra begonnen onze 2 medereizigsters meteen al te zeuren dat ze naar de wc moesten. Ze wilde natuurlijk niet in de bush bush naar de plee en dus moest er eerst een fatsoenlijk toilet voor deze 2 dames gezocht worden.
Wij, als doorgewinterde (of moet ik zeggen doorgezomerde) Gambianen, kijken nergens meer van op en dus bleven wij geduldig in de auto wachten. Na een kwartiertje konden we dus echt van start en we waren nog niet vertrokken of er liep al een hert tegen onze 50 kilometer per uur scheurende jeep aan. Deze werd meteen omgedoopt als Boembie en de 2 dames achterin moesten daar eerst nog een half uur van bijkomen. Bij de eerste stop moesten ze ook meteen weer naar de wc. Maar aangezien we weer eens in the middle of knowhere stonden moesten ze dit keer toch echt gebruik maken van de BUSHTOILET ;) (op een boom plassen :))
Onderweg nog bij de stonecirckels geweest maar wij kregen daar spontaan de slappe lach omdat een van de andere dames vroeg waar deze stenen van gemaakt waren :S (uhmm.. van steen misschien???)
Rond half 4 (na 6 uur rijden in 45 graden) kwamen we in ons Jangjan Bureh kamp aan en daar leek het wel of we in het sprookjesbos beland waren hahah. Allemaal rieten hutjes. We konden meteen binnen gaan kijken en we vonden het geweldig. 3 bedden en natuurlijk onder een klamboe. Geen electriciteit. En het douchewater kwam uit een tank boven ons hutje en was KOUD! (in het hotel meestal ook maar goed)Alle3 even gedouched en daarna ff ons bed uitgetest. Ik werd meteen al niet goed van de klamboe dus gingen we alvast naar de boot.
Met de boot gingen we naar Georgetown. Het was 15 minuutjes varen naar de overkant. Bij Georgetown aangekomen liepen we eerst naar de slavenhuizen. We keken onze ogen uit en konden bijna niet geloven dat, dat allemaal echt had plaats gevonden op de plek waar wij nu stonden. Ook gingen we naar de ondergrondse slavenhuizen. Het is moeilijk te beschrijven hoe het er allemaal uitziet en hoe het er aan toe ging als je het niet met eigen ogen heb gezien.
Na de slavenhuizen en de freedomtree gingen we door naar een secondary school. Dat kan je vergelijken met een Oscar, of OSG bij ons.
De school verschilde niet eens zoveel met die van ons. Alleen dat je voor elk vak naar een ander gebouw moest lopen en dat je op deze school elke nacht blijft slapen. We maakten een praatje met een paar meiden die net hunn examen Engels achter de rug hadden en we kwamen er achter dat de gambianen hierin nogal wat verder ontwikkeld zijn dan ons. Het examen is dezelfde dag nog nagekeken en zo weet je meteen of je door kan of niet. Het examen is eigelijk precies hetzelfde als bij ons. De meiden zaten flink te stressen want de dag daarna hadden ze wiskunde examen en dat zou moeilijk worden. De duur van de examens is net als bij ons ongeveer 2 uur.
Nog even met de meiden op de foto geweest en toen moesten we (helaas) al weer gaan.
Nog een rondje door Georgetown gelopen en daarna weer terug met de boot en in het kamp gegeten. Na het eten hebben we mee gedanst met het entertainment. Erg lachwekkend als ik Eef mag geloven ;).
We gingen mooi optijd naar bed want we moesten de dag daarna weer vroeg op pad. Nog even met mijnwerkerslamp op onze voeten gewassen. Toen ik een beest zag lopen in de WC. hahah geen idee wat het was maar dat was gil nummero 1. Daarna kwam Eef met de mededeling dat er iets in lidy's bed aan t springen was. Lidy en ik dachten : ja dat zal wel en schonken er voor de rest geen aandacht aan. Tot opeens die hele klamboe op een neer ging hahahahah dat was gil nummero 2,3,4,5,6 en 7 hahahahah. Omdat we zo hard gilden kwam onze gids naar ons hutje toe. We zeiden dat er wat in het bed van Lidy sprong en hij zou ons wel ff reddden. Pffffffff het was een KIKKER hahahahah wij weer te gillen (ik vind kikkers niet eens eng, maar het is wel heel cool om met z'n allen te doen alsof het iets engs is.) Ondertussen was mijn klamboe alweer naar beneden gepleurt en moest ik weer me hele trucenla open doen om dat ding weer op te hangen. Uiteindelijk lukte het toch en gingen we slapen. Die klamboe donderde nog 3 keer naar beneden wat weer een hoop hilarische momenten met zich mee bracht.
Nou de volgende morgen helemaal wakker (NOT) en ontbijten met oliebollen. Om 9 uur gingen we op weg, en eerst even naar een stam geweest waar we hartelijk werden ontvangen en waar wij natuurlijk even onze lolies uit gingen delen. Daarna naar een dorpje om daar de boot te pakken en de Gambia op te varen. De hele heenweg hebben we helemaal niets gezien. We gaven de moed al op toen we zomaar een Nijlpaard zagen. Wij helemaal blij vezellef maar goed probeer dat maar eens knap op de film te zetten :S.
|Daarna zelfs nog chimpansees gezien!! Onze dag was helemaal goed. Op de terugweg ook nog bavianen gezien en nadat we klaar waren met varen gingen we met de auto richting Barra (de Ferry) terug. Lidy ik en Eva wilden wel een keer in de auto op de ferry dus bleven we in de auto zitten. Buba ging even regelen dat we voor mochten kruipen en zei dat we ziek waren en of we daarom niet ff eerder die boot op konden. Nou na lang wachten bleek dat dus echt niet te kunnen dus moesten we nog rennen om de ferry te halen. Ondertussen werd het al donker (19.00) maar we haalden de ferry gemakkelijk. Op de boot zagen we als klap op de vuurpijl nog dolfijnen.

Er is nog veel meer gebeurt maar aangezien ik nog maar 10 minuutjes heb en ik ook nog wil mailen etc. stop ik er mee. De foto's komen met een beetje geluk woensdag en ik ben der om 20.00 nederlandse tijd op msn (woensdag dan he ;))

Liefs Room

  • 29 Maart 2008 - 16:13

    Sanne!!:

    Heeej roompie!

    WAUW! Wat een reis joh! Echt ik word jaloers als ik al die verhalen lees....
    Maar nog 2 weekies en dan ben je alweer thuis! Tijd is echt omgevlogen ( zullen jullie ook wel last van hebben denk:P)
    Nou meis geniet nog ff lekker de laatse weekies en dan zie ik je de 13e!

    Dikke kus Sanne!

  • 30 Maart 2008 - 03:25

    Mayo:

    Heej roompiej!
    Nou, beetje schappelijke toid werd 't niet. Aangezien ik net van de kermis terug kom en je mail lees.
    Maar heb het allemaal woord voor woord gelezen en snap het ook nog :P Tsja als jij 't kan op me meiden voetbal hyves zou ik het toch ook wel kunnen op jou pagina!
    Nou voor de rest,, ik hoop je snel weer te zien!!
    Liefs,,
    Mayo'tje

  • 30 Maart 2008 - 09:11

    Coachie:

    Hee Roompie,

    Nou nou, wat een verhaal weer.
    Ik denk er over na om maar een plaggenhutje voor je te kopen als je thuis komt. Anders ben je niet meer gewend. :D
    Maar zie dat je je aardig vermaakt daar.
    Leer je zo ook nog wat qua voetbal of is dat eerder andersom?
    Ik zal weer wachten totdat ik een nieuw verhaal kan lezen. ;-)
    Veel plezier nog en rustig an. :)
    (Is andijks)

  • 30 Maart 2008 - 20:54

    Jose:

    hee roompie, geweldige trip was het hè. Ik zie zo alle beelden weer voor me. Ik had alleen geen kikker in m'n bed hahahaha.
    Veel plezier nog ........
    Dikke zoen mama

  • 04 April 2008 - 06:31

    Anne:

    Hey Room, wat heb je weer veel mee gemaakt zeg! De kerk daar lijkt me een stuk leuker dan hier, op het eind van de mis na dan he! Ik zou ook gillen hoor, wanneer je allemaal enge beesten ziet en in de jungle zit;. Wat gaaf die tocht, gelukkig dat jullie evengoed nog veel dieren gezien hebben! Ik ben afgelopen dinsdag terug gekomen uit Italie, een echte aanrader hoor! Erg mooi land! Toevallig komt Paulien ook zaterdag aan op Schiphol. Zij land alleen aan het eind van de middag. Nou Room nog een weekje en jou avontuur zit er alweer op!
    Geniet ervan en tot snel.. X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Romy

Hier kunnen jullie al mijn resiverhalen lezen. Natuurlijk worden deze in mei weer ingevuld met ervaringen vanuit New York :D

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 76659

Voorgaande reizen:

11 Mei 2013 - 30 Augustus 2013

New York

29 Januari 2010 - 26 Maart 2010

Terug naar Gambia

25 Januari 2008 - 25 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: