De eerste week zit er op! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Romy Aaij - WaarBenJij.nu De eerste week zit er op! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Romy Aaij - WaarBenJij.nu

De eerste week zit er op!

Door: Roompje

Blijf op de hoogte en volg Romy

02 Februari 2008 | Gambia, Kololi

Hoi Luitjes!
Eindelijk weer een berichtje van mij! We zitten nu in een internet cafe en daar gaat alles gelukkig heel wat sneller. Ook gaat het waarschijnlijk hier wel lukken om foto's er op te zetten (maar ik ben vandaag me USB-stick vergeten hihihi)

Nou maandag voor het eerst op het schooltje geweest! Bizar gewoon de lessen gaan super anders dan hier. Ik zit in Nursery 2 en dat moet je zien als een kleuterklas. De kinderen zijn hier 4/5 jaar. De lestijden zijn van 8.30 tot 12.30 en het enige wat ze doen is de hele dag rijtjes op dreunen. 1 tm 100. A/z enz. Vreselijk. Met de auto naar huis met BOTO. Door eht zand gereden(alle wegen zijn hier znadwegen) zaten we vast! Lekker hoor de eerste dag ;) Wij die auto te duwen en de plaatselijke bevolking kwam ons helepen. Lachen joh!. hahahaah we zagen ons de week al helemaal doorkomen. Maar goed uiteindelijk kwamen we los en namen we de dagen daarna maar een andere route. Toen we thuis kwamen hadden we helemaal koppijn van de opgedreunde rijtjes. Die rijtjes herhalen ze 100den keren per dag. En zo leren ze dus engels. :S
Er zitten 50 a 60 kinderen in de klas. Dus het is lastig om ze in het gareel te houden. Ze doen allemaal waar ze zelf zin in hebben en sommige van de kinderen slapen gewoon door de lessen heen, met hun hoofdjes op de tafeltjes. Wat wil je als je elke dag dezelfde rijtjes moet dreunen. Pffff... En dan nog gek vinden dat ze zich niet kunenn concentreren.
Maar goed de dinsdag woensdag hetzelfde liedje. Wij hadden het na 3 dagen wel gezien met het gedreun dus zijn we gaan kijken wat we daar kunnen doen. Lesgeven wordt moeilijk omdat de kinderen amper engels verstaan. We proberen nu ed leerkrachten zoveel mogelijk mee te geven, over hoe ze eht voor de kinderen aantrekkelijker en leuker kunnen maken om die rijtjes te leren. (A)
De hoofdmeester Bassidy heeft ons de kast laten zien met daarin alle spullen die ze beschikbaar hebben. We keken onze ogen uit!!! Ze hebben toch veel. honderden schriften/potloden/pennen/stiften/gekluerde pennen/ speelgoed/ krijt/ kleurboeken. De Nederlandse kinderen zullen er zowat jaloers van worden. Het probleem is alleen dat ze niet weten wat ze ermee moeten doen.
Dus eerst orde op zaken stellen (jaja ;)) Donderdag zijn we de kast uit gaan ruimen en gaan indelen zodat alles makkelijk terug te vinden is. (kijk je van op he pap? Ik en opruimen;)) Wat een spullen zeg. niet te geloven allemaal. Ook voor het buitenspelen, allemaal spullen. Maarja als je niet weet hoe je het kan gebruiken heb je er weinig aan. Wij dus ff voordoen aan de hoefdmeester hoe je op klossen moet lopen. Hoe je moet elastieken, schuifballen, tafeltenissen etc. Geniaal. (veel foto's van komen der snel op hoor)
Bassidy was helemaal blij met ons en ons eerste projectje is dus ook helemaal geslaagd! Naar huis gereden en gefilmd wat we allemaal tegenkomen. Elke dat als we naar huis rijden worden we gevolgd door 100den kinderen die achter onze auto aan rijden. Wat een gezicht! Ze behandelen ons hier echt alsof we de koningin zelf zijn. hmm... :S

Maar goed, zoals jullie lezen hebben we onze draai hier nu echt wel gevonden. Het gaat super. De tijd vliegt en eindelijk een stekkie gevonden waar we goed contact met jullie kunnen houden. Moeders en henk zijn hier nu ook dus das gezellig. Gisteravond tijdens het eten nog bekenden tegen gekomen! hahaha (meiden JORNI :P) Lekker elke avond uit eten, wat hier geen drol kost. Wel liggen we bijna elke avond vroeg in bed, en kunnen we er 's ochtends maar moeilijk uit komen. (net als thuis ;)) Ook hebben we onwijs veel lol hier. De locals bestormen ons nog steeds vanaf moment 1 dat we een stap buiten eht hotel zetten. de openingzinnen hier zijn zoiets als : Do You want to see my garden ?? Hahahah NO THANKS.. Elke dag weer. We kunnen er gelukkig nu om lachen. Gister voor het eerste een beetje verbrand dus we zien er al een beetje gambiaans uit! Nou dag peopletjes, Veel plezier met de carnaval en stuur me wat foto's etc. Drink er een op mij dan doe ik dat ook!

Keep You posted.

Liefs Room


  • 02 Februari 2008 - 10:55

    Michelle:

    hey room!!

    echt vet leuk dat je het zo naar je zin hebt, en dat het zo goed gaat daar!!! ik kwam je moeder nog tegen op schiphol, ze vertelde al dat je ze naar jou toe ging leuk hoor!! ik zit er eingeljk nog mee dat ik niet op je feestje was.. :( sorry.. maar ja ik weet zeker dat dat super gezellig was!! maak er een mooie en leerzame tijd van! have fun!! ben benieuwd naar de foto's! xxx

  • 02 Februari 2008 - 11:26

    Marjolein:

    JORNI!!? Dus tóch nog! :P

    Wat ben ik blij dat je nu wel je draai heb gevonden en dat je weet wat je daar kan doen en dat het ook zin heeft!! Heerlijk om te zien lijkt me dat. Ben blij dat we hier niet met 50 kinderen in één klas zitten! :| Tering wat een hel!
    Succes met de lessen!!
    Meid, heel veel succes en ik zie snel je foto's! :D
    Groetjes aan Jorni :P:P:P:P:P:P (hihi)

    Dikke Kus!
    (K)

  • 02 Februari 2008 - 12:22

    Nikk:

    Nou ik heb je dikke zoen aan Rick gegeven hoor! Maar goed dat je daar leert opruimen! Kan je het hier ook een keer doen haha! Nou ik zit alleen nog te wachten op je foto's! Veel plezier! kus je zus

  • 02 Februari 2008 - 13:09

    Klaas:

    gaat lekker romy en daar ben ik harstikke blij mee want ik zat best wel een beetje over jullie in .je hebt blijkbaar geen last van depressies van de malariapillen en dat je hebt opgeruimd verbaasd me nog het meest.
    ik ben net met je zus naar de optocht wezen kijken maar die optocht achter jullie auto aan is volgens mij groter.groeten aan die andere meiden en ik mis je best al wel een beetje

  • 02 Februari 2008 - 13:40

    Carola:

    Wat leuk allemaal zeg! En gelukkig dat je je draai al aardig heb kunnen vinden.
    Nou zet hem op he :D
    Ik miste je gister helemaal bij Anne op verjaardag.
    Liefs Carola

  • 02 Februari 2008 - 18:48

    Tanne :

    Heej Room !

    Mooie verhalen allemaal meid ! Klinkt spannend. En leuk dat je meteen al resultaat zie door simpel uit te leggen hoe je moet tafelennissen en elastieken ! Mis dat ik je binnenkort nog even bel lijkt me wel leuk ! Heel veel plezier doe voorzichtig en de groetjes daar!

    xxxx + heel veel liefs
    Tanne

  • 02 Februari 2008 - 19:07

    Rick Je Vriendje :P:

    heey lieverd!

    zoals je inmiddels wel weet zijn we dus 1ste geworden met de carnaval en de publieksprijs foto's komen zo snel mogelijk! Heb je vandaag nog gesproken maar toch! De dikke kus van nikki was super hoor hahahaha had hem liever van jou gehad haha Ben blij dat je daar je eigen optocht heb gehad! we bellen en sms mop

    Kus

  • 03 Februari 2008 - 12:49

    Sjaak En Bonny:

    Hallo Romy,

    Leuk, die site van jullie ! Nu kunnen wij
    op de hoogte blijven van het wel en wee daar in Gambia.
    Het is vast wel even wennen, maar jullie zijn stoere meiden, dus het komt allemaal wel voor elkaar. Je krijgt daar
    visite genoeg. Wij komen je op 5 maart opzoeken. Tot dan, en hou je taai,

    groetjes Sjaak en Bonny

  • 04 Februari 2008 - 09:46

    Daphne:

    Hey meis, zo te horen kom je nog lang niet thuis, wat een ervaring om dit mee te mogen maken. De verhuizing is allemaal goed gegaan we wonen nu in Obdam zodra je weer thuis bent kom je maar even een borrel halen.

    Nou meid geniet nog lekker daar!

    Dikke Zoen Daphne

  • 04 Februari 2008 - 13:54

    Mandy:

    Heej Chick!

    Leuk om goed bericht uit het verre Gambia te krijgen! Ben blij dat het goed met jullie gaat, en wat leuk dat je zo veel visite krijgt daar! Wij hebben je wel gemist hoor met de carnaval, maar dat is dan nog maar even doorbijten die laatste 2 dagen ;) Kip en ik hebben zaterdag een borrel op je gedaan!
    Heel veel succes en plezier nog en ik kijk uit naar je volgende bericht! We houden contact!

    xxx

  • 05 Februari 2008 - 17:09

    Esther:

    Hee Romy!

    Wat leuk om t lezen dat je het zo naar je zin hebt in Gambia. Het zal allemaal wel even wennen zijn, lesgeven daar. 50/60 kinderen! :| Heel erg veel plezier nog en ik blijf je verhalen lezen, hartstikke leuk!

    X Esther

  • 06 Februari 2008 - 15:35

    Loes:

    Hi Room!
    Leuk om foto's te zien! Ziet er goed uit!
    Keep up the good work!
    Xx

  • 06 Februari 2008 - 16:17

    Rianne:

    hey Romy
    wat heerlijk om dit mee te maken zeg ... helemaal leuk! mooie foto's ook
    niet te geloven he zoveel kinderen in een klas moet je hier niet aan denken toch?!nou geniet maar van alle indrukken en nieuwe ervaringen..... geweldig.
    en ook leuk dat jullie ff voor moesten doen hoe dat speelgoed nou eigenlijk werkt
    nou meid veel plezier en suc6
    enne we volgen je op de voet hoor!
    doeiiii groetjes van ons allemaal

  • 06 Februari 2008 - 19:00

    Linda:

    Haha, al die zwarte koppies! Leuk!!
    Veel plezier met ze!
    Zo te lezen zijn jullie al goed bezig!

  • 07 Februari 2008 - 07:37

    Lianne:

    Heey Room! Hier eens een berichtje van mij. Erg leuk dat je daar zit, je zal er veel van leren! Ik zal je verhalen volgen, en heel veel succes daar!
    Kus Lianne

  • 07 Februari 2008 - 21:12

    Ineke(ruimteschip):

    Hoi Romy
    Weer even een leuk berichtje. Dit keer namens Tanja. Op 2 februari is zij weer moeder geworden van een zoon. Hij heet Zapp.Zij vroeg mij je dit te mailen . Zelf is ze druk met kraamvisite en alles rond Zapp, dat bgrijp je wel. Alles is goed met Zapp en Tanja. Ze geniet ervan. Ik zal het geboortekaartje bij je adres in nederland brengen.
    groeten van Ineke

  • 08 Februari 2008 - 09:39

    Karen:

    WOW!!! wat een verhaal weer zeg, super.

    Die kindertjes..... het lijken allemaal tweelingen hahaha.
    Die leeraar op klossen, geweldig.
    Nou jullie doen daar zekers wat goeds, jullie geven de kids plezier en onderwijs op een hele leuke manier.
    Suc-6 daar nog en geniet ervan.
    xx Ka

  • 11 Februari 2008 - 11:14

    Margriet En Gerrit:

    Hallo Romy, zoals we al merken heb je de slag al aardig te pakken. Natuurlijk is het in het begin even wennen. Je krijgt ook al een lekker kleurtje. Geniet er met volle teugen van, je steekt er altijd wat van op. We hebben hier een prachtig weekend gehad, in het luwtje was het heerlijk toeven. Houdt je haaks en maak er wat moois van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Romy

Hier kunnen jullie al mijn resiverhalen lezen. Natuurlijk worden deze in mei weer ingevuld met ervaringen vanuit New York :D

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 76650

Voorgaande reizen:

11 Mei 2013 - 30 Augustus 2013

New York

29 Januari 2010 - 26 Maart 2010

Terug naar Gambia

25 Januari 2008 - 25 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: